Aldri før solgt mer sukkerfri brus

For første gang selges det nå mer sukkerfri brus enn de originale variantene i Norge.

I fjor sto sukkerfri brus for over halvparten av det totale brussalget med en andel på hele 51 prosent, viser tall P4 har fått fra Bryggeriforeningen.

I 2013 var andelen sukkerfri brus 39 prosent, og de siste årene har den økt kraftig. Dette skjer til tross for en sukkeravgiftstøkning på 83 prosent, som også har rammet lettbrusen.

Tallene viser at nordmenns konsum av lettbrus ligger på topp i Norden, EU – og resten av verden. I 2017 lå snittet i EU på 24 prosent, mens Finland var det landet som er nærmest Norge, med en lettbrus-andel på 36 prosent.

Petter Nome i Bryggeriforeningen mener bransjen har tatt tak fordi kundene ønsker sukkefrie produkter.

– Vi er jo opptatt av helse, og alt som har vært av nylanseringer har mer eller mindre vært sukkerfrie. Pepsi Max er det produktet som drar mest, sier Nome.

Hos Ringnes er det nå kun 2 av 10 solgte brusflasker som er tilsatt sukker. Den veldig populære lettbrusen Pepsi Max står for mye av det sukkerfrie salget.

Post Author: tommy novik