«A&R guru – Artistutvikling» er boken for alle som vil skape et levebrød av musikk

Har du en drøm om å skape et levebrød av musikk? Er du en artist, musiker, låtskriver, produsent, plateselskap, musikkforlag, manager eller bookingagent som vil utvikle en karriereplan? Da er “A&R guru – Artistutvikling” boken du trenger. For første gang er det skrevet en slik bok.
Den nye fagboken “A&R guru – Artistutvikling” er skrevet av musikkbransjeveteran Jørn Dalchow og er en frittstående oppfølger, følgesvenn og videreføring av boken “Hjelp, jeg er i popbransjen!”. Den kom første gang ut i 2004 og har jevnlig siden kommet i nye opplag og utgaver (senest i 2019). De to bøkene utfyller hverandre. “Hjelp, jeg er i popbransjen!” tar for seg hele den norske musikkbransjen mens “A&R guru – Artistutvikling” går i dybden på artistens virke og utvikling. “A&R guru – Artistutvikling” kommer i salg torsdag 3. desember.

“Jeg startet med boken høsten 2006 og den siste siden ble skrevet nå i september. Vårens koronanedstenging ble brått en anledning for å sluttføre dette prosjektet som har løpt over 14 år. Gjennom skriveprosessen disse årene har jeg fått rikelig anledning til å teste ut innholdet, både på studenter og i konkrete artistprosjekter jeg har jobbet med i vårt selskap daWorks. Det har lært meg mye og gitt meg mange tilbakemeldinger som er brukt i utviklingen av bokmanuset”, forteller Jørn Dalchow om hvordan boken ble til.

“I den svært vanskelige situasjonen mange artister og musikere opplever vil det nå være veldig fornuftig å stoppe opp litt og foreta en gjennomgang av karrieren, muligheter og videre planer. Det gjelder å se fremover. Dette vil gå over og musikkbransjen må gjøre seg klar for tiden etter korona”.

Artistutvikling fra A til Å
A&R – Artist og Repertoar – er den sentrale rollen i musikkbransjen som finner og utvikler talenter. Og det er nettopp artistutvikling som er rammen for denne boken. “A&R guru – Artistutvikling” går gjennom artistutviklingen fra A til Å og skal sette leseren i stand til å lage sin egen treårige artistutviklingsplan. Ikke ulikt hvordan en gründer utvikler sin forretningsplan. Hovedmålet er at artisten skal skape en økonomisk bærekraftig artistkarriere – noe man kan leve av. Dette er en praktisk illustrert guide for dem som vil sette drømmen i system og bygge en bærekraftig artistkarriere, uavhengig av hvilken musikksjanger man jobber med, om man er nykommer eller etablert. Boken ser bl.a. nærmere på målsettinger, målgruppe, suksesskriterier, image, forretnings- og inntektsområder, team og støtteapparat, publikums- og fanbygging, fremdriftsplanlegging, budsjett og finansiering – og ikke minst bakgrunnen og motivasjonen for å satse på musikk som levebrød. Boken er skrevet for de som skaper og fremfører musikken, støtteapparatet deres og alle som søker å bedre forstå hvordan den norske musikkbransjen fungerer.

Post Author: Børge Einvik