Snussalget vokser videre

Snussalget i Norge økte med seks prosent i juli, etter at såkalte standardiserte snusbokser ble innført.

Det viser tall P4-nyhetene har fått fra produsenten Swedish Match.

Veksten var dermed høyere enn i juli 2017, da økningen var på 5,2 prosent. Ifølge Swedish Match var salgsøkningen også større i august og september, sammenlignet med fjoråret.

Målet med den «stygge» innpakningen, som ble innført 1. juli, var å få ned tobakksalget og hindre rekruttering.

Seniorforsker ved Folkehelseinstituttet, Torleif Halkjelsvik, sier vi må vente lenger før vi kan se om tiltaket faktisk har effekt.

– Det er spennende å følge utviklingen, men det er nok for tidlig å se på salgstall for å se effekten, sier forskeren.

Han viser til at de grønnbrunne boksene først og fremst skal hindre rekruttering av nye snusbrukere.

Heller ikke ved taxfree-butikkene ved norske flyplasser har det vært noen endring i salget etter innføringen av snusboksene som, etter planen, skulle være så stygge at folk ikke fikk lyst til å begynne med snus.

– De som tenker at tiltaket virker, har aldri påstått at vi skal kunne se en effekt med én gang. Vi skal evaluere dette, og vil trolig komme med en rapport i 2020, sier Halkjelsvik.