Tungt å komme tilbake til hverdagen igjen?

Her er rådene som hjelper deg i gang
Søvnspesialisten, treningsveilederen og ernæringsfysiologen deler sine beste tips.

Denne saken ble først publisert i Sunnmørsposten 09.08.2017 av Kathrine Humberset

Sene kvelder, late dager, grillmat og øl…
Etter en sommerferie med få eller ingen rutiner kan det være tungt å komme tilbake til hverdagen.

Vi har spurt eksperter på søvn, kosthold og trening om tips til hvordan man kommer i gang med de gode vanene igjen.

Harald Hrubos-Strøm, søvnspesialist

Alarmen ringer og øyenlokkene kjennes blytunge etter en lang ferie med lite søvn. Hva gjør man for å finne tilbake til den gode døgnrytmen?

  • Anbefaler å forskyve tidspunktet man står opp med 30 minutter pr. døgn mot slutten av ferien. Hvor mange dager du trenger på å gjøre det, avhenger av hvor mye lengre du sover i ferien enn ellers.
  • Det både mulig og ikke mulig å ta igjen søvnmangel.
    Ja fordi søvnmangel fører til opphopning av avfall i hjernen. Det er også alltid en fare for å få problemer med døgnrytmen dersom man tar igjen tapt søvn ved å sove lenge om morgenen.

Eva Katrine Thomsen, idrettspsykologisk rådgiver, gruppeinstruktør og personlig trener

Å finne motivasjon til trening er ikke alltid like lett etter en avslappende ferie.

  • Den største utfordringen for de fleste jeg møter etter ferien, er at jaget om å komme tilbake til formen tar overhånd og at ambisjonene blir for høye. Mange har kanskje for urealistiske krav til seg selv.
  • Hun råder i stedet å lage en enkel treningsplan med smarte mål.

Start mykt

Hennes fremste råd er å først som sist akseptere at det er slitsomt å komme tilbake til treningen etter ferie, og heller ha fokus på å få inn noen få enkle, men effektive økter i løpet av uken.

Trenger ikke treningssenter

  • Gå eller jogg en tur, lek med barna dine, ta sykkelen til og fra jobb, ta trappene fremfor heis eller tren enkle øvelser på benken i parken.

Camilla Lind, ernæringsfysiolog

Etter uker med ekstra mye hygge i matveien, kan det være på tide med et sunnere kosthold.

– I ferien går gjerne dagene mer i ett, hvor vi har latt både måltider og andre rutiner skli ut. Vi tar ting mer på sparket og koser oss ekstra i sosiale lag.

Øk mengden grønnsaker

Hun anbefaler å starte snuoperasjonen allerede i butikken:

  • Ikke kjøp inn mer av ferie-kose-maten. Når du først har det i hus er det lett å spise det. La først og fremst næringsrik mat som kroppen trenger få plass i hverdagen.

Lind anbefaler å «fargelegge tallerkenen grønn»:

  • Ved å la salat eller oppkuttede, friske grønnsaker i skåler være en naturlig del av både pølsemiddag, lasagne og hamburger, får du med én gang en bedre balanse i måltidet, sier hun

La godfølelsen motivere deg

Hva gjør man om det kjennes så tungt å kvitte seg med de ekstra feriekiloene, at man har lyst til å gi opp?

  • – Den følelsen du har når du har det bra og er fornøyd er jo uerstattelig god. La den følelsen motivere deg.

Hun påpeker at kosthold som regel handler om mer enn selve maten, og mener både stress og psykisk helse har en tendens til å sabotere for målene vi har satt oss.

Plass til kos

Ernæringsfysiologen understreker likevel at det skal være rom for å kose seg innimellom.

– Ikke nekt deg det du er glad i, men reduser mengdene. Det finnes ikke usunn mat, bare usunne mengder. Ikke begrens kostholdet ditt – begrens mengdene.

 

Saken i sin helhet kan leses i Sunnmørsposten

 

Post Author: Børge Einvik